یکی از راه حل هایی که امروزه در شهرهای بزرگ بمنظور برطرف کردن مشکلات و کاستی های ناشی از بلیط های کاغذی بکار برده میشود، بهرهگیری از بلیط الکترونیکی است. بلیت الکترونیکی، در واقع یک کارت هوشمند الکترونیکی است که قابلیت خواندن و ثبت اطلاعات را در هنگام استفاده از سیستم حمل و نقل فراهم می کند.
سیستم مدیریت رهگیری ناوگان (Fleet Tracking Management) که عملکرد آن مبتنی بر فناوری GPS و بسترهای مخابراتی GSM/GPRS می باشد، راهکاری مناسب و اقتصادی در راستای بهبود فرآیندهای کنترلی و نظارتی می باشد و بعنوان مکملی برای سیستم پرداخت الکترونیکی بلیط بها (AFC) پیشنهاد می گردد.
سامانه ی مدیریت کارت بلیت الکترونیکی که از کامل ترین سامانه های مدیریت ناوگان می باشد، با هدف مدیریت بهینه ی حمل و نقل شهری و افزایش کارایی و درآمد ناوگان اتوبوسرانی شهرها طراحی و پیاده سازی شده است. این سامانه دارای ماژول های متنوعی می باشد.
برخی مزایای استفاده از بلیط الکترونیکی برای شرکت اتوبوسرانی:
- حذف هزینه های چاپ، توزیع، فروش و جمع آوری بلیط های کاغذی
- در اختیار داشتن اطلاعات تراکنش های مالی و تعداد مسافرین تمامی اتوبوس ها به صورت آنلاین
- نظارت آنلاین بر نحوه عملکرد ناوگان و رانندگان و همچنین تراکم و توزیع ناوگان جهت اخذ تصمیمات مدیریتی
- در اختیار داشتن بستر ارتباطی آنلاین بین مرکز و خودروها جهت تبادل پیام، صوت و یا عملیات بروزرسانی
- حذف هزینه های ناشی از سود جویی بلیط های جعلی
- سرعت دهی به فرآیند جمع آوری درآمد مربوط به اتوبوسرانی
- فراهم نمودن بستر نظارتی بهتر نسبت به قبل
برخی مزایای استفاده از بلیط الکترونیکی برای مسافران:
- سهولت و سرعت استفاده از بلیط الکترونیکی در اتوبوس نسبت به بلیط کاغذی
- حذف پول خُرد و مضرات و محدودیت های مربوط به آن از گردش پولی
- عدم نیاز به خرید بلیط به ازای هر بار سوار شدن به اتوبوس
- سهولت حفاظت از کارت در مقایسه با بلیط کاغذی